Da Capadócia ao Boogie Naipe: Jorge Ben e Mano Brown na Fundição Progresso (26/10)

Adão e Erva

hempadao 29 outubro, 2018

Quando um palco tradicional como da Fundição Progresso recebe ícones da música popular brasileira do calibre de Jorge Ben e Mano Brown, é certeza de uma noite especial. Apesar do clima de melancolia diante de uma das mais dramáticas eleições da história do Brasil, a casa recebeu um público bom, animado e de idades variadas. Quem estava lá viu no palco um desfile de boa música que desafia estilos, passando por soul, funk, gospel, rock, MPB e dance – fora o baile, claro.

Texto: Cadu Oliveira / Fotografia: Lissandro Garrido

Antes do show começar, fiz uma rápida pesquisa de opinião para saber se a galera tinha vindo mais para assistir a velha ou a nova geração do soul brasileiro. Acreditem se quiser, mas dentre dez pessoas a votação ficou empatada no 5 a 5. Ou seja, ambas as estrelas mantem seu prestígio, mesmo após longos anos de caminhada. Quem preferiu o Ben, queria vê-lo ao vivo, vivíssimo, tocando sua infinidade de hits. E quem optava pelo Brown, dizia estar feliz por ver a banda Boogie Naipe em parceria com o rapper eternizado pelo vocal do Racionais.

A uma da manhã em ponto a Banda do Zé Pretinho entrou no palco. Para começar, a introdução veio chamando Jorge, aos seus 73 anos de idade, que entra em cena empunhando a inseparável guitarra. A primeira, pra abençoar a noite, não podia ser outra: Jorge da Capadócia.

Aplauso geral e palmas pra banda e pra Jorge Ben, que já chega alternando entre cordas e percussão. Enlouquece a galera com firula de batuques e ganha confiança do público com uma execução empolgada de 6 minutos.

No palco a formação é, da esquerda para direita, composta por baixo, piano, uma dupla de sopros que pilotam sax, flauta e trompete, e uma bateria – cheia de força e suingue. A segunda pedrada foi A Banda do Zé Pretinho. Sem ter tempo de respirar e emendando um som no outro, a banda puxou a sugestiva “Santa Clara Clareou”, do álbum Bem-Vinda Amizade, de 1981. No meio dessa, Jorge Ben Jor encaixa Zazueira, sugerindo mais ainda algo que, bons entendedores entenderão: “ela vem chegando, e feliz vou esperando, a espera é difícil, mas eu espero sonhando”, enfim… e ainda, dentro do mesmo Medley, um trecho de “A minha Menina”, dos Mutantes. Detalhe, três sons num só com direito a jam session.

Quem tem pouco hit faz média com a galera. Quem tem muito, faz medley. O quinto som é mais um combinado delicioso que começa com “Que Maravilha”, passa por um pedaço de “Magnólia” pra ir terminar com o quase pagode de “não sei não, assim você acaba me conquistando”, o clássico “Ive Brussel”.

Já era uma e meia da manhã quando os casais ficaram todos coladinhos para ouvir a romântica “Quero toda Noite”, cantada de forma animada após longa introdução. Só não estava dançando juntinho nessa hora quem tava solteiro… ou trabalhando, claro.

Luzes verdes ganharam o palco e Jorge Bem puxa uma lançada lá pelos idos de 1963. “Por Causa de Você Menina”, acompanhada em coro tímido. O cantor controla, com as mãos, os músicos como se fosse um maestro. Colando uma faixa na outra sem dar tempo nem pra respirar e com viradas muito bem ensaiadas, o sétimo som veio a galope e triunfal, “Mas que Nada” – pra delírio geral.

Antes da oitava música ouviu-se um coro tímido de “EleNão. Jorge Ben distribuiu algumas paletas para o público e chamou mais um clássico, o “Oba, Lá vem Ela”, tocado sob luz rosa no palco da Fundição. Quando o show foi caminhando para a nona canção uma grande microfonia invadiu o ar atrapalhando, mas não impedindo a sequência com “Zumbi”, e depois, coladinho, “Bebete Vambora”, que proporcionou coro e alegria à plateia.

Faltavam dez para as duas quando a décima primeira canção ganhou os alto falantes. “Take It Easy My Brother Charles”, original de 69, mas uma música eterna, daquelas de fazer emocionar ao se ver ao vivo. Agitando o meio de campo, Jorge avança com “O ponta de Lança Africano”, Umabarauma. Já a número 13 veio embalada com intro no solo de teclado, levantando a galera. Foi a vez de “Fio Maravilha’, que quando acabou deu lugar a, agora sim, um alto coro de “Ele Não”, infelizmente ignorado pelo cantor.

Mais uma baladinha romântica faz os casais se entrelaçarem. É a “Descalço no Parque”, que ganhou solo de sax caprichado. Sem demonstrar cansaço algum Jorge puxa “Menina mulher da Pele Preta”, sob bela luz azul iluminando tudo. Antes de dar sequência ao show, numa das poucas interações com o público, Ben Jor disse no mic: “Essa a Marisa Monte ia cantar junto, mas ela perdeu o metrô”, e avança para clássico “Telefone’.

Colando um no outro, como um mega engavetamento de hits, o por vir é excepcional, composto por “Os Alquimistas estão Chegando” e “Alcohol”, que teve solo de baixo. Ao fim dessa, a batera segura firme pra virada fantástica que emplaca “País Tropical”, com o público pulando lá no alto. Como tradição, no meio do País Tropical aparece aquele “bichinho pequenininho”, um tal de “Spyro Gyra”, pra depois voltar ao mais tradicional ainda refrão com corte das sílabas finais. Plateia louca.

Mas o que transforma a pista em um real baile black é Tim Maia, não tem jeito. E foi o que aconteceu quando, na vigésima música, Jorge lança “Do Leme ao Pontal”, para todo mundo ver que, com o Sebastião, amigo, “não há nada igual”. Sob luzes verdes e com uma apresentação longa, “W Brasil” abençoa ainda mais a memória de Tim.

Antes de começar “O Homem de Gravata Florida”, Jorge pede um favor: “Eu queria uma toalha que não seja de plástico. Essa aqui não enxuga nada”, reclama em tom de brincadeira. A música é executada toda só em voz e piano. Já eram 2:50 quando Ben Jor anunciou que o show estava perto do fim.

Na canção de número vinte e três, veio o “Surfista Solitário”, acompanhado do recado de Jorge Ben: “Eu quero que vocês aplaudam um surfista maravilhoso brasileiro, Gabriel Medina”, disse ele, sem que o atleta estivesse no palco ou por perto. Pra terminar, com direito a água pro alto e até rodinha, a banda fez “Taj Mahal”, completando vinte e quatro canções e, aproximadamente, duas horas de apresentação.

“Foi um showzaço, mas é triste ver que ele está envelhecendo, ficando com a voz mais frágil”, disse Ana Lúcia, gerente de projetos, uma jovem de uns 54 anos (disse ela, irônica, pois aparentava uns 23). Questionada sobre o que tinha lhe trazido ali aquela noite, Brown ou Ben, foi concisa e disse “os dois”. Fora isso, a jovem com idade de velha reclamou do atraso muito grande para o início do show.

Já o destaque da noite, segundo Marcos Caveira, profissional freelancer e mais um expectador da festa, foi “Fio Maravilha”, sem contar a energia da banda, no geral. E sobre o show que viria a seguir, ele disse em tom preocupado: “Tô com medo de virar comício. Eu não vim pra ver discurso político”, alertou, lembrando do episódio recente em que Brown aparece em um ato de campanha do PT.

Boogie Naipe de Mão Cheia – Brown Balança

_DSC1445

Antes do show da banda Boogie Naipe, uma artista da Fundição fez uma apresentação circense de cordas, bem no meio do salão. Quando relógio já estava lá pelas três e meia da manhã, enfim veio a turma fazer som.

_DSC1380Com a casa um pouco menos cheia, talvez por conta do atraso, a festa começou em alto nível. A sonoridade da banda é singular, com capacidade de transformar a energia de qualquer lugar em um verdadeiro baile black, mas as pessoas já não estavam mais muito animadas. Olhando para os lados era possível ver, vez ou outra, uma galera bocejando ao som do soul.

A Boogie Naipe, no palco, se organiza com dois back vocals, um DJ, um baterista e um na percussão, um doidão nos efeitos e sintetizadores, um no teclado, duas guitarras, um baixo, três no sopro, mais o vocal potente de Mano Brown e um na segunda voz pra lá de afinado, cheio de gritos e vocalizações. Ah, e pra fechar a conta, mais dois BBoys, dançando sem parar. Com isso, o palco até pesa com cerca de dezessete cabeças tocando a vera e dançando sem parar.

Destaques para “Boa Noite São Paulo” e “Mulher Elétrica”, tocadas em sequência. Só porque me viu com um caderninho na mão, anotando o tempo todo, um brother chegou perto para dar sua opinião: “Eu acho totalmente incompatível ver esse show que ele tá fazendo, com o que ele vive”, se queixou Ariel, de 29 anos, que trabalha como gerente de loja.

Antes de tocar “Flor do Gueto”, Brown anunciou no microfone: “Eu quero um casal aqui”, no que apareceu um fumando um baseado, prontamente filado pelo mestre de cerimônia. O palco acabou sendo invadido por pelo menos cinco casais, que protagonizaram cenas de beijo e pegação lá em cima, no que o Mc propagava “faça amor, não faça guerra”, em meio à chuva de selfies. No fim Brown protestou sobre isso dizendo “agora vamos acabar, já que vocês não largam esse maldito celular”, disse, se referindo aos presentes no palco.

Já passava das quatro horas da manhã quando a Boogie Naipe entoa algo como um neo-gospel da canção “Nova Jerusalém”. Sentado com um copo de whisky e um baseado degustado aos poucos, Brown fez valer sua militância representando no mic puxando um “Ele não, com certeza não… never, never, never”, brincando com a voz.

O show contou com um duelo entre voz e guitarra que arrancou aplauso geral. E quando começou “De Frente pro Mar” a casa virou um grande baile com as luzes de um globo de luz reluzindo pra todos os lados. Teve também solo de percussão longo e muito bem batucado. E também sessão animadassa de funk com memória de “Ela dança e eu danço”, mas já eram dez para as cinco da manhã e o sol já raiava.

Ao fim, quando as luzes acenderam, um doidão do fundo gritou “Toca Racionais, filho da p***”, sem compreender que esse projeto é justamente uma repaginação na carreira do Mano. Pois é. Não que seja uma página virada, mas essa nova fase representa um capítulo completamente novo na biografia do Brown. O show foi impecável na sonoridade, mas não empolgou muito a galera, talvez por as músicas ainda não serem de conhecimento da maioria da plateia.

Entre os presentes até o final, não houve resquício de dúvidas… o Ben foi maior que o Brown. Mas isso não é novidade nem para os integrantes da Boogie Naipe, afinal, como seria diferente, se Jorge Ben Jor é um rei da música black nacional? Só que no quesito posicionamento político, mais uma vez, o pódio da militância vai para o Capão. Sendo assim, como na pesquisa inicial, deu empate. Ambos brabos, campeões em seus estilos, um de trajetória consolidada e outro em fase de teste. Mano Brown e Jorge Ben, uma dupla inconteste.



66 respostas para “Da Capadócia ao Boogie Naipe: Jorge Ben e Mano Brown na Fundição Progresso (26/10)”

  1. As the player progresses, so should the protection.

  2. Both, are essential elements of a good blog.

  3. Avatar Visit Us disse:

    Quality articles, I am waiting for your next article. keep working

  4. Avatar Slot Joker disse:

    Avoid using cleansers that have harsh ingredients in them.

  5. This website was… how do you say it? Relevant!! Finally I’ve found something which helped me. Thanks a lot!

  6. very easy to understand explanation. fits me perfectly. from now on I will be your fan

  7. Avatar SAGAME disse:

    There have been no negative side effects with regards to this supplement.

  8. I love it when people get together and share ideas. Great website, stick with it!|

  9. I’ve observed that in the world of today, video games would be the latest popularity with kids of all ages. Many times it may be difficult to drag your son or daughter away from the games. If you want the very best of both worlds, there are several educational video games for kids. Thanks for your post.

  10. Avatar mc-market disse:

    I love it when folks get together and share thoughts. Great website, keep it up!

  11. Thanks for the good writeup. It actually was a amusement account it. Glance complicated to far added agreeable from you! By the way, how could we be in contact?

  12. Avatar Best CBD Oil disse:

    This is a really good tip especially to those fresh to the blogosphere. Short but very accurate information… Thank you for sharing this one. A must read post.

  13. After going over a few of the blog articles on your web site, I truly like your technique of writing a blog. I saved as a favorite it to my bookmark site list and will be checking back in the near future. Please visit my web site too and tell me your opinion.

  14. Everyone loves it whenever people get together and share views. Great website, continue the good work!

  15. Gday there, just became conscious of your article through Google, and realized that it’s quite informative. I’ll take pleasure in should you maintain such.

  16. Avatar Pmp disse:

    Greetings! Very helpful advice within this article! It is the little changes that produce the greatest changes. Thanks for sharing!

  17. I seriously love your blog.. Excellent colors & theme. Did you create this site yourself? Please reply back as I’m trying to create my own site and would like to find out where you got this from or what the theme is named. Many thanks.

  18. Avatar ached disse:

    Everything is very open with a very clear description of the issues. It was truly informative. Your site is extremely helpful. Many thanks for sharing!

  19. I have not checked in here for some time as I thought it was getting boring, but the last several posts are good quality so I guess I’ll add you back to my daily bloglist. You deserve it my friend 🙂

  20. If some one wants expert view regarding blogging after that i suggest him/her to visit this web site, Keep up the good work.

  21. Everything is very open with a very clear description of the challenges. It was definitely informative. Your site is useful. Thanks for sharing!

  22. Merely a smiling visitant here to share the love (:, btw great design and style .

  23. Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this post and also the rest of the site is very good.

  24. Avatar wooyart disse:

    Howdy! This blog post couldn’t be written much better! Going through this article reminds me of my previous roommate! He continually kept talking about this. I am going to forward this article to him. Fairly certain he’ll have a very good read. Many thanks for sharing!

  25. Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this article and the rest of the site is very good.

  26. Some genuinely prime articles on this web site , bookmarked .

  27. You made some really good points there. I looked on the internet for additional information about the issue and found most individuals will go along with your views on this site.

  28. The next time I check out a blog, I hope that it doesn’t dissatisfy me as high as this set. I suggest, I recognize it was my selection to read, however I in fact thought youd have something intriguing to state. All I listen to is a number of grumbling concerning something that you might fix if you werent also active looking for interest.

  29. Only a smiling visitor here to share the love (:, btw outstanding style. “Make the most of your regrets… . To regret deeply is to live afresh.” by Henry David Thoreau.

  30. Avatar trucks disse:

    There is definately a lot to learn about this subject. I like all the points you’ve made.

  31. Avatar ufa888a disse:

    I would like to thank you for the efforts you’ve put in penning this blog. I’m hoping to check out the same high-grade blog posts by you later on as well. In truth, your creative writing abilities has inspired me to get my very own site now 😉

  32. excellent issues altogether, you just gained a new reader. What may you recommend in regards to your submit that you just made a few days ago? Any positive?

  33. Avatar sellefied disse:

    Good info. Lucky me I came across your site by accident (stumbleupon). I’ve bookmarked it for later!

  34. I just have to show you that I am new to wordpress blogging and absolutely loved your review. Very possible I am inclined to save your blog post . You undoubtedly have memorable article blog posts. Appreciate it for discussing with us the best blog webpage

  35. Avatar Wedding disse:

    Spot on with this write-up, I really think this website needs a great deal more attention. I’ll probably be back again to see more, thanks for the advice.

  36. bookmarked!!, I like your web site.

  37. I merely have to show you that I am new to wordpress blogging and certainly admired your site. Very likely I am probably to save your blog post . You certainly have superb article blog posts. Admire it for sharing with us the best web write-up

  38. FreeSpinner will help you getting the results you deserve.

  39. MetroClick specializes in building completely interactive products like Photo Booth for rental or sale, Touch Screen Kiosks, Large Touch Screen Displays , Monitors, Digital Signages and experiences. With our own hardware production facility and in-house software development teams, we are able to achieve the highest level of customization and versatility for Photo Booths, Touch Screen Kiosks, Touch Screen Monitors and Digital Signage. Visit MetroClick in NYC at http://www.metroclick.com/ or , 121 Varick St, New York, NY 10013, +1 646-843-0888.

  40. Avatar You Can Print disse:

    You made some really good points there. I checked on the web to find out more about the issue and found most individuals will go along with your views on this web site.

  41. Sapid Agency is a Search Engine Optimization company in New York City that provides SEO Services. Their proprietary SEO strategies help struggling websites and aspiring business owners to rank their websites higher in multiple search engines like Google , Yahoo and Bing. They provide local and gmb map ranking for businesses in NYC and many other local areas. Find more at https://www.sapidagency.com/ @ 145 E 57TH NEW YORK, NY 10022, USA, +1 971 341 5608 USA

  42. Faytech North America is a touch screen Manufacturer of both monitors and pcs. They specialize in the design, development, manufacturing and marketing of Capacitive touch screen, Resistive touch screen, Industrial touch screen, IP65 touch screen, touchscreen monitors and integrated touchscreen PCs. Contact them at http://www.faytech.us, 121 Varick Street, New York, NY 10013, +1 646 205 3214.

  43. There is certainly a great deal to know about this issue. I love all of the points you have made.

  44. Sapid Agency is a Search Engine Optimization company in New York City that provides SEO Services. Their proprietary SEO strategies help struggling websites and aspiring business owners to rank their websites higher in multiple search engines like Google , Yahoo and Bing. They provide local and gmb map ranking for businesses in NYC and many other local areas. Find more at https://www.sapidagency.com/ @ 145 E 57TH NEW YORK, NY 10022, USA, +1 971 341 5608 USA

  45. Avatar wealth disse:

    Very good info. Lucky me I ran across your blog by accident (stumbleupon). I have bookmarked it for later!

  46. I’m impressed, I must say. Seldom do I encounter a blog that’s equally educative and amusing, and without a doubt, you’ve hit the nail on the head. The issue is something that not enough folks are speaking intelligently about. Now i’m very happy I came across this during my search for something relating to this.

  47. Avatar tiktok disse:

    You’ve made some really good points there. I checked on the internet to find out more about the issue and found most individuals will go along with your views on this web site.

  48. Everyone loves it when individuals come together and share ideas. Great website, stick with it!

  49. I must thank you for the efforts you’ve put in penning this site. I really hope to check out the same high-grade content by you in the future as well. In truth, your creative writing abilities has encouraged me to get my own website now 😉

  50. One more issue is that video games are generally serious naturally with the key focus on learning rather than enjoyment. Although, it comes with an entertainment facet to keep your young ones engaged, every single game is often designed to develop a specific expertise or program, such as math concepts or science. Thanks for your posting.

  51. Avatar coffee meme disse:

    I blog frequently and I genuinely appreciate your content. This article has really peaked my interest. I’m going to take a note of your site and keep checking for new information about once per week. I opted in for your Feed as well.

  52. Do you believe reincarnation? Do you think is reincarnation real?

  53. Hello there! I could have sworn I’ve been to this blog before but after going through a few of the posts I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be bookmarking it and checking back often!

  54. I need to to thank you for this great read!! I absolutely enjoyed every bit of it. I have got you saved as a favorite to look at new stuff you post…

  55. Avatar posters disse:

    I used to be able to find good information from your blog posts.

  56. I really love your website.. Very nice colors & theme. Did you create this web site yourself? Please reply back as I’m attempting to create my own site and would love to know where you got this from or exactly what the theme is called. Many thanks.

  57. Hello there! This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers and starting a new project in a community in the same niche. Your blog provided us beneficial information to work on. You have done a marvellous job!

  58. Avatar Lou Otey disse:

    I discovered your site internet site on yahoo and check a few of your early posts. Continue to keep inside the excellent operate. I just additional encourage RSS feed to my MSN News Reader. Seeking forward to reading far more on your part later on!…

  59. I have learned some points through your site post. One other stuff I would like to talk about is that there are plenty of games available and which are designed in particular for toddler age youngsters. They incorporate pattern recognition, colors, animals, and shapes. These generally focus on familiarization as an alternative to memorization. This makes little ones engaged without having the experience like they are studying. Thanks

  60. I simply want to mention I am very new to weblog and seriously liked your web-site. Most likely I’m planning to bookmark your website . You really come with wonderful writings. Thanks for revealing your blog.

Deixe uma resposta

O seu endereço de e-mail não será publicado. Campos obrigatórios são marcados com *




[pro_ad_display_adzone id=17608]
[pro_ad_display_adzone id=17609]